Hoe kom ik hoger in Google? Nr. 1 worden is het doel.

Hoe-kom-ik-hoger-in-google

Website-eigenaren vragen zich dit geregeld af: Hoe kom ik hoger in Google? En hoe makkelijk is dat nou helemaal? Er zijn wat dat betreft misschien wel honderden mogelijkheden die naar een hoge klassering in Google Search leiden. Maar om het een beetje in perspectief te plaatsen: er zijn zoekwoorden waar tienduizenden keren per maand op gezocht wordt. Dit zijn zoekwoorden waar je meestal niet zomaar even een voetje tussen de deur zal krijgen als het om pagina 1 van Google gaat of zelfs de top 3, van de organische resultaten. Maar er zijn tegelijkertijd zoveel variaties mogelijk op één zoekwoord.

Hoe-kom-ik-hoger-in-google
Hoe kom ik hoger in Google?

Hoe kom ik hoger in Google met zoekwoorden?

Maar wat veel mensen vergeten is dat er op Google gezocht wordt op ontzettend veel variaties van het zoekwoord. Je hebt bijvoorbeeld een zoekwoord dat bestaat uit één woord. Hier zit vaak veel zoekvolume op, maar is ook een zwaar competitief woord, want “iedereen” wil hier op scoren. Het is vaak verspilde moeite en zonde van je investering om hier al je pijlen op te richten, en dat geven we bij onze klanten ook eerlijk aan. Dat betekent vaak ook dat een advertentie op Google duur betaald is, waardoor ook die optie niet meteen voor de hand liggend is.

Om dit even in cijfers en kansen te zien, nemen we als voorbeeld de zoekterm “restaurants in Amsterdam”. Hier wordt gemiddeld circa 2900 maal op gezocht per maand. De moeilijkheid is best hoog doordat de concurrerende pagina’s backlinks hebben van diverse websites met hoge domain authority. (Dat wil eigenlijk zoveel zeggen dat Google die pagina’s belangrijk en relevant vindt en die relevantie sijpelt dan weer door naar de pagina’s die hoog in Google staan.) Het is niet aan te raden om hier teveel energie in te steken. Natuurlijk is 2900 zoekopdrachten een leuk aantal, maar het heeft eigenlijk geen zin om hier veel energie in te steken.

Hoe kom ik hoger in Google? Met een long-tail-keyword

Wat zou je dan wèl moeten doen? Op zoek gaan naar zogenaamde long-tail-keywords. Dat zijn eigenlijk kleine zinnetjes die gebruikt worden voor zoekopdrachten. In bovenstaand voorbeeld komen we dan bij een zoekwoord uit als “restaurant amsterdam noord ndsm”. Dit genereert volgens Ubersuggest.com zo’n 110 zoekopdrachten, maar het is wel een stuk eenvoudiger om daarvoor in de top 10, ofwel de gewilde pagina 1 van Google te komen.

Let op: dit is nog steeds geen walk-in-the-park, maar je kansen nemen aanzienlijk toe wanneer je rondom dit zoekwoord een stuk gaat schrijven en de nodige backlinks verzamelt. Zo zijn er vaak nog wel meer lange zoekwoorden of combinaties waarop niet heel veel, maar wel genoeg, wordt gezocht. Hierdoor kan het opgeteld toch een leuk aantal keren zijn dat er wordt gezocht op de wat minder voor de hand liggende zoekwoorden, waar jij dan weer makkelijker op kunt ranken.

Hoe kom ik hoger in google
Hoe kom ik hoger in Google en wat is daarvoor nodig?

Hoe kom ik hoger in Google? Door je teksten te optimaliseren.

In feite moet de basis goed zijn om door Google opgepikt te worden. Je website geeft bij voorkeur al een signaal naar Google als je iets nieuws publiceert. En wanneer je dan een tekst helemaal SEO-proof maakt is het goed om een stappenplan te maken. Wanneer je een WordPress-website hebt die je wil ranken, zijn er zelfs een aantal plug-ins beschikbaar die je helpen om je tekst helemaal te optimaliseren.

Wanneer je jezelf de vraag stelt: Hoe kom ik hoger in Google? Dan weet, dat wanneer je een tekst schrijft deze bij voorkeur minimaal 600 woorden zou moeten bevatten. Maak gebruik van je zoekwoord of combinatie hiervan. Maak natuurlijk een goed verhaal met een kop en een staart.

Hoe kom ik hoger in Google? Door ook je afbeeldingen te optimaliseren.

Gebruik je zoekwoord ook in je afbeelding, bijvoorbeeld als bijschrift, en zorg dat ook de alt-attributes gebruikt worden. Gebruik je zoekwoord ook in de naam van de foto, zeg maar het stukje vóór .jpg of .png. Google ziet dat ook. Dit wordt weer gebruikt in Google Search Images. Je kunt ook nog je locatie-gegevens of coördinaten in je afbeeldingen verwerken. Dat zorgt vooral lokaal voor een extra boost, omdat Google deze afbeeldingen aan een bepaalde regio koppelt.

Dit zijn pas een paar factoren die bepalen of je hoger in Google kan komen. Er zijn dus nog veel meer factoren zoals je Google Mijn Bedrijf, Social Media (aantal volgers en betrokkenheid bij berichten) en kwalitatieve backlinks, die bepalen hoe hoog jij komt in Google ranking.

Dit is op dit moment de kijk op dit onderwerp door Otti-Online. Google hanteert een ondoorgrondelijk algoritme, waardoor nooit met 100% zekerheid te zeggen is welke factoren belangrijker zijn en in welke mate.